Monday, March 2, 2015

Bila Berdua Menjalankan Tanggungjawab

Ahlan Wasahlan :)
It was a productive weekend as Haffby and I had the opportunity to settle apa yang patut for the arrival of our baby in our arms.. 

Maklum lah, minggu lepas g IKEA, punya lah ramai manusia sejagat yang datang sana, either for the food atau memang nak beli barang la kot.. I went with my mom n dad last week and to tell you the truth, satu barang yg kami nak cari pun tak jumpa.. seddeyh~~!

So, minggu ni.. Realising the fact that kami ada masa terluang.. On Saturday morning, En Haffby bangunkan saya dah asked me to get ready for our mayernity shoot.. *maafkan saya.. Sedari diri, i am having  terrible time to really sleep comfortably at night nowadays.. I can only sleep after Subuh prayers.. * .. So, I woke up and got myself ready for the shoot, and also to prepare some props for the shoot.. Sebab En Haffby dah sediakan semua peralatan kamera semua..aku pulak kena la ambik mood kengkonon macam nak masuk majalah kann.. :D *kalau tak over tu bukan Sarah  Yasmin la ye*..

Memandangkan semua benda ala ala sdn. Bhd. , kami pun buat make up sendiri and sambil berjalan tu sambul pikir idea sebab it is very impromptu.. My husband chose Laman Seni kat Seksyen 7, since dekat dengan rumah my grandparents and also dia tak nak buli i lebih untuk gerak sini sana kann.. :) 

The photoshoot went well, takde ambik masa sampai setengah hari even.. Reason being is that mak yong sorang dah panas and ketiba sudah.. *google lah ye ayat Ketiba tu* :p

After that, we head on to Ikea, nak beli barang si kenit in my stomach since minggu lepas barang habis.. True enough, nak kena carik dengan Apaknye jugak, baru lah semua barang ada :) 

Jalan punya jalan, last last Haffby surrendered and requested for me to drive home sebab dia dah kepenatan tahap minyak kereta dah blink blink.. Memikirkan En Suami yang dah banyak layan karenah Mak Yong Yasmin ni, i pun bawak je la kereta tu dari Ikea sampai ke Shah Alam.. Alhamdulillah, sesi konsert bersama Mak Yong berjalan lancar dalam kereta, ditemani dengam background Haffby berdengkur kepenatan..All in all, everyone is happy, and I believe the baby pun happy .. As for now.. Tick tock tick tock :) 


Thursday, February 26, 2015

Decission Made: No Patah Balik

Ahlan Wasahlan :) 
Jam henpon saya menunjukkan jam 0150 pagi.. And depan phone ni, i decided to update my blog sebab jari jemariku yang gemuk semakin gatal nak type and kongsi :) 

I'm officially 37 weeks tomorrow (27.2.2015), and frankly speaking ada a few more benda nak kena siapkan sebelum saya masuk Labour Room dan push sini sana :) 

So, tengok title pun dah tau it's something related to benda yang agak serious.. Yes, it is. I want to share about my decission on deferring my semester.. Huhu. Sebenarnya, my master's programme ada lagi dua semester sahaja, namun sebab ada rezeki untuk get the hafmynn junior, i had to defer.. And when i decided to defer, saya pun tak boleh patah balik kan?

Memang kalau ikut nasihat orang moden, memang depa kata takpe je.. Boleh je datang kelas dengan pilis, kain batik et al  kan? But, bila kita bincang dengan orang orang senior, semua cakap "Jangan main gila".. Sebab ye la, orang berpengalaman mesti la cakap waktu pantang adalah waktu ibu untuk rileks dan manjkan diri after penat 9 bulan menggendong perut kesini kesana ye tak... 

Jadi, I had been discussing about thus a lot, like a whole lot dengan husband, mama i, mama hafiz, opah, elly, ain and all. And ni semua rata rata bagi jawapan untuk defer semester sebab alasan yang sama... Iaitu "Your Body Needs Rest!"

Akur, redha and percaya apa yang diorang rasa terbaik untuk i, especially this is my first child, i decided to submit my cuti khas to UiTM..

Alhamdulillah, the procedures tak seteruk
Mana kalau kita tak malas.. Macam i ni rasanya sepuluh kali dok call tanya how
To submit, to whom shall i see and all.. Tapi last last tunggu berbulan gak nk ssunmit.. Ewah, think wisely.. Katanya!!


Alhamdulillah, UiTM dah received my form and I redha je la.. Seriously, I am going to miss my classes a lot.. Friends,lectures, lecturers...ahhh.. Sedih nya.. Especially part yang mcm.. Setiap sabtu org lain g kenduri, tapi kausibuk belajar and discuss nak siapkan assignment kan kan kann? 

Bukan apa... Tak semua org akan dapat peluang sambung  belajar, pulak tu ambik scholarship.. Haihhh.. Renduu nak blajar.. :) takpe, to all my classnates.. Break a leg, you guys  will do better than other semesters but above all, happy learning guyss.. Huhuhu. Nantikan Mak Jemah in September okayhhh! Xoxo! 

Monday, February 23, 2015

Bila Orang Mengandung Jadi Bidan

Salam And Hello everybody!
I am missing many days as I was busy with many things.. I am reaching 37 weeks, which mu gynea sibuk cakap "Be prepared, you can beranak anytime soon.. Yasmin".. Tapi knowing me, aku selalu buat muka selenga je and terpengaruh dengan mak mak, mak su, mak tam, mak ngah, mak yah, mak long dan maktakkuasa lah diluar sana yang cakap "Ala.. First child selalu lambat la baby lahir".. So, diorang ni kan berlengalaman, bukan sebab I tak endah apa doktor kata.. But I believe benda ni semua urusan Allah.. Tak payah nak kelam kabut sangat.. I read a lot, and I sense that by being calm and rilex, it won't harm you that much kot.. Bawak bertenang, and do preparations sambil banyak zikir ye tak? :) 

Anyway,
Back to the title for this post, ye akok akok semua.. I was appointed to bemak  bidan for a day to my SIL sebab dia baru sahaja melahirkan anak perempuan yang sangat comel, gebu and ishh.. Baby mana yang tak comel? Anugerah Allah kan :) 

So, being a bidan..sebenarnya bukan la Bidan yang sambut baby and urut mak budak, tepek pilis bagai..
I'm more towards the kitchen department la..hehehe.. Mama saya masa tu tak dapat nak masak sebab she had to visit  a family member kat hospital due to dengue case... 

Jadi, mama kata.. "Ha.. Kamu banyak sangat menelaah dekat Google pasal resepi pantang kan? Now I need you to help me cook something for your sister ok? Just remember.. A simple one would do.. Make sure kakak makan nasi panas".. Aiii Aii Captain!

Jadi, untuk tidak menepis dakwaan bahawa saya main tipu, iaitu Google sajo lah dik.. I decided to cook for her two simple dishes iaitu Sup Ayam Kasih Sayang Seorang Adik Kepada Kakaknya Yang Baru Melahirkan dan juga Sambal Totok Nyahlah Kau Lemak dari Badan Kakakku..lols..tak salah kan i bagi nama resepi gini?  :)) 

So, untuk Sup Ayam Kasih Sayang Seorang Adik Kepada Kakaknya Yang Baru Melahirkan, what you need are:-
Ayam 3 ketul (maybe isi 2, and satu tulang - to me, elok ada tulang tu sebab rasa sup tu akan lebih terangkat)
•Bawang putih ( up to you, nak tumbuk ke hiris- oh yeah, bawang putih ni bagus utk keluarkan hangen ketika pantang)
•Halia ( I hiriskan dalam a cm sahaja.
I hiris nipis nipis)
•Carrot and Kacang Buncis *sikit je* ( I put some carrots in sebab  my niece- Adreanna Aryssa adalah seorang Carrot Monster and Ms Bean)
•Potato ( 1 big one would do sebab nak letak carbs dalam soup tu jugak, and yes sebab aku pun suka ubi okayh!) 
•Air ( untuk buat soup la)
•1 kiub maggee perisa ayam :) 

Alright, to start the soup making.. My mom memang dr dulu ajar yang soup ni tak yah tumis pun bebawang semua..
Cukup sekadar campak sahajo semua benda dalam periuk tu, and give it some time.. Tengok whether ayam tu dah masak ke belum and if you notice, tak
pakai minyak pun, the chicken sendiri akan keluarkan minyak yang membantu untuk sedapkan soup tu.. Jadi, cuba lah :) sedaps!


Untuk resepi Sambal Totok Nyahlah Kau Lemak dari Badan Kakakku, you just need to have:
Ikan Bilis
•Bawang Putih
•Bawang Merah
•Lada hitam (supaya kekal ramping seperti mak dara u olls)
•Halia (optional)

Teknik dia.. Dah hiris bawang merah n bawang putih and also halia just in case u pakai, u goreng secara layur together with the ikan bilis..
After that, tumbuk pakai mama lesung and baby lesung, and add on the lada hitam.. It depends, kalau nak pedas lagi, you letak la lebih skit..
Tapi sebab i sayang my sis, i takde la pedajal dia letak banyak.. Hehe :) untuk lauk ni, u can just tabur atas nasik panas and eat it just like that yaw! 

Jadi, ini ajelah yang sempat i masak.. Hehe.. Title nak gempak macam kerja kat hospital je kan, padahal masak dua lauk je pun.
Itu pun untuk sorang dua je makan.. Heehhehe! 



Monday, February 9, 2015

My Pregnancy Story: Somewhere around 2nd Trimester

Hello, salam!
I posted on my pregnancy story earlier, mainly about how did I get to know that I will be a mom kan? 

Well, this time around I will be sharing about more or less the journey of my pregnancy.. Especially second trimester... Ohh, jangan la cakap setiap ibu tu tak teruja untuk be pregnant kan? The same goes to me.. realising the ultimate fact that tahun ni aku dah 27 tahun, rasanya dah sesuai sangat la kut ada anak dan meng-upgrade diri jadi Mak Budak.. Hehe

Well, journey of my pregnancy.. Tak semudah yang disangka, tak seteruk yang diduga. Ewahh.. Kenapa i cakap macam ni? Reason being is that, I percaya semua orang ada different experience of pregnancy.. Ada orang muntah muntah sampai beranak, and ada orang memang takde *zero* alahan langsung okay? Aloh aloh alohhhhh..

Untuk saya yang sediakala besar bagaikan Johan ni, I banyak muntah on the first trimester. In a way, memang pening and ada bau bau yang sungguh ku tak maaampu *dah keluar dahh lagi Amelina*... Iaitu bau dapur, and lagi paling sangat sungguh mencabar is that, I was working with a college that develop
Culinary arts students.. Jadi hakak memang kena hadap bau bau yang..masa tu hanya Allah je tau apa hakak rasa.. :p

Oh yes, pulak tu.. Masa hari raya haji, I didn't eat much tapi food poisoning happened..masuk keluar bilik air like zillion of times.. Sampai risau ada affect baby ke idok.. Alhamdulillah dia duduk dengan nyaman je dalam perut dan mungkin berasa bangga kerana dapat menurunkan berat ibunya sebanyak 1.5 kg dalam masa 1 hari. Phewh, it took  plenty of water to drink to get back my energy.. 

Dannnn, ada satu time I faced asthma attack, hanya sebab terbau detergent toilet yang membuat mak Jemah semput..that very time, I was panicked.. And shocked and worried if anything happen to the baby because I hardly can even breathe.. Apa lagi..
Nino nino nino.. Pergi DEMC and yes,
Kena la pakai nebuliser sebab semput kan..and at that time, banyak kali I request for an ultrasound scan just to "intai" my baby.. Amboi kemain.. Mak nye semput bagai nak rak, anak dia leh goyang and isap jari lak.. Macam
dapat KFC ye anak? Bila dah nampak tu, baru rasa lega.. :)

Selain daripada itu, I make new friends dengan  benda alah ni.. Seminggu sebelum g check up, mesti kena saing dengan benda ni.. Sebab apa? Sebab I am diagnosed with gestational diabetic.. Gitttew.. Masa mengandung ada diabetik.. Orang cakap, kalau ibu hamil ada diabetik, baby nye bam bam dan boolat.. Lol, takpe. Yang penting Bonda just doakan anak Bonda sihat.. 


Apa lagi ek.. Hurm.. Sebenarnya macam orang lain and berpengalaman selalu berpesan, lain orang.. Lain ragam mengandungnya..and that includes me lorrr..:) teehee! 

Whatever it is, bila kita dah dalat anugerah yang sangat indah ini, jangan pernah la kita sia siakan, marah marahkan atau pun salah kan orang lain pasal apa yang kita lalui.. I bersyukur yang suami and ahli keluarga sangat supportive..mana tak nya, bila balik rumah my opah, pelbagai makanan disediakan.. Bila ada di rumah mertua, macam macam tips dikongsi bersama, especially apa yang ada dalam sunnah.. Oh, anakku. Awak sangat untung.. Orang belum jumpa awak lagi, tapi orang semua dah limpahkan kasih sayang pada awak :) 

Terima kasih Ya Rabb, Allah SWT kerana kurniakan mereka yang baik hati didalam hidupku ini..


*nama pun dah masuk trimester akhir, of kos mak terlebih emo sikit* :) 


Thursday, February 5, 2015

Happy Anniversary to Hafmynn!

Salam!!!
Hehe... apesal tahun ni ada habit delay memanjang eh? asyik belated je... Dari besday suami hari tu, semua entry pun belated... saya sangat ketienggalan zaman lorh! :D

Okay sebenarnya ada cerita la.. bukan sebab suka suki je nak delay posting..hehe...

Al Kisahnye gini ye.... On that very day before our 2nd wedding anniversary, Haffby ada ajak dating dekat One Utama... katanya dah lama tak tengok wayang dengan sang isteri yang semakin besar bagaikan Johan inihhh.... So, haritu dah plan dah.. after our religious class, nak solat zuhur and terus chow to the mall... Unfortunately, pagi tu bangun bangun je dah rasa tak sedap badan and macam mata kelabu satu macam... masa tu ingat less sugar ke ape badan ni?

So, I cakap kat dia yang i nak rest dulu... lepas zohor tengok macamana... sekali. amekkaw! tertidur sampai almost Asar and I got up... went to him and said sorry that I was not able to make it... being as cool as always, dia just senyum and cakap "It's okay, you just rest okay?"...

Jadi, I was having a terrible chill fever sampai la hari Selasa... semua tusyen cancel, semua aktiviti nak mengemas rumah pun terbantut sebabnye memang tak larat and lay flat on the bed sahaja... anniversary pun very simple... (tu la, orang tua tua kata jangan nak excited melampau sangat, ni lah padahnye)

However, the day had come pun hari tu... he wished me first while I'm still drowsy on the bed, baca wish dia dekat FB... hehe! wah,sangat zaman University kan? Semua pakai handphone hajooooo...

Anyway, to my husband..





Happy Anniversary to you,B. You show me that love in reality is not as the same at all in those fairy tales, but to make it happen, we have to work for it kan? May Allah bless you and thank you for being you.. Looking forward to spend more and more time with you.. :) Love you always, suami! 


Saturday, January 24, 2015

A Day to The Exact Date: Little Things Matter (At Times)

Salam :) 
As promised, I will be sharing my own thoughts and experience being a wife for almost two years.. However, sekali lagi I nak pesan.. Tujuan I meluahkan dekat sini is not definitely to berlagak or what.. Tapi I just feel like sharing in a way boleh gain feedback from others about their opinion and stuffs regarding marriage life to develop ourself better kan.. Feel free to comment if there's anything that you feel like sharing :) 

Anyway, yes. As mentioned in the title above.. Little things matter.. Little things kat sini bukan bermaksud benda yang kecil diperbesar besarkan buat gaduh..
No, No, No! 

What I am trying to highlight is that in our daily life, tak semestinya marriage life only.. Benda yang orang buat untuk kita, walaupun tak mahal mana, walaupun tak besar mana.. Kita wajar hargai sesuatu tu. Terkadang, kita tak pun tau apa yang orang tu lalui untuk buat kita happy kan kan! 

Antara benda benda kecil yang kita leka kadang kadang is:- 
•Lupa nak cakap Thanks bila orang tolong
•Lupa nak say Please bila perlukan bantuan seseorang
•Susah nak balas senyuman orang, padahal free je kut dapat pahala ;p
•Alpa untuk bersyukur dengan apa yang orang bagi and tolong...




When it comes to marriage, I personally feel that ada banyak benda benda kecil, mudah and tak mahal pun boleh dilakukan untuk buat pasangan kita happy maaa... 
•Kalau kita tak mampu nak belanja, kita boleh try masak kat rumah untuk En Somi. Tak perlulah kita nak masak benda fancy, yang penting effort tu ada tau. :) 
•Salam tangan suami tu sebelum dia pergi mana mana. Tapi kalau dia nak p tandas tu ko jangan la buat pasal nak salam bagai.. Hahaha
•Sometimes, walaupun dah selalu sangat cakap.. Tak salah if kita cakap "I Love You" kat dia, tak kisah la through whatssap ke, telegram ke, telephone ke lan kan! 
•Simple question to make things go lively and perhaps lovely.. "Yang, how was your day today?".. Just to get your partner share about their day at work.. Of course you tak nak partner you end up stress and cakap dengan dinding kannnnn :p
•Kengkadang, benda yang dia buat tu.. Kita pun boleh buat.. Macam lipat baju, sidai baju, iron baju.. Tapi, tak salah pun buat dia happy and dihargai.. Always say Thank You, walaupun benda dia buat tu kecik je :) 
•Kalau dia marah ke apa, tak salah kalau kita diam and kalau tak nak keruhkan keadaan, say sorry first lorrrrr ;) 
•Walaupun dah kahwin, jangan hilang the sweetness. Maybe some couples forgot to be sweet. Why not pegang tangan bila jenjalan kat mall? malu? Hakktuiii. :p

I rasa these are some of the things that can make you ponder.. But I am sure there are many things tau..always remember it takes two to tango okay you olls! 


When Bapak Said: "Wondermama!"

Assalamualaikum.
Yeap, insomnia still and not very much able to sleep. 

So, a few days ago.. Mama ada hantar msg that goes like this at our family's Telegram:- 

"WOMAN

● changes her  home

● leaves her family

● moves in with you

● builds a home with you

● gets pregnant for you

● pregnancy changes her body

● she gets fat

● almost gives up in the labour room due to the unbearable pain of child birth

● even the kids she delivers bear your name

Till the day she dies... everything she does... cooking, cleaning your house, taking care of your parents, bringing up your children, earning, advising you, ensuring you can be relaxed, maintaining all family relations, everything that benefit you..... sometimes at the cost of her own health, hobbies and beauty.

So who is really doing whom a favour?

Dear men, appreciate the women in your lives always, because it is not easy to be a woman.

*Being a woman is priceless*

Happy women's week! 

Pass this to every woman in your contact to make her feel proud of herself.

Rock the world ladies!

A salute to ladies!

WOMAN MEANS :-

W ➖ WONDERFUL MOTHER
O ➖ OUTSTANDING FRIEND
M ➖ MARVELLOUS DAUGHTER
A ➖ ADORABLE SISTER
N ➖ NICEST GIFT TO MEN FROM GOD

Pass to every women to feel honoured !...."

So, daripada situ, my dad decided to take us all out for dinner tonight.. Plus Mama feels that it is about time to spend all the Mak Yongs (fyi, my sister in law is also pregnant and she's about to deliver the baby girl anytime really soon bebeh).. 

Jadi, kami pun ke Wondermama, Bangsar Village. Well, I don't know why but it seems that my family members tend to enjoy their time and food there.. Seronok sebenarnya bila dapat gather semua adik beradik, kekakak ipars, and also anak anak buahku yang semua cumels cumels belaka...

Well this kind of related to things that most people tend to enjoy to do when they are getting older in a way dah takde sangat la nak petik bintang, gapai bulan atau pun cium langit.. It's more of spending a quality time that is worth with family members.. After all, ada ke masa yang tak worth untuk luang bersama keluarga, kan kan kan? 

Anyway, Alhamdulillah. I am happy, I am blessed to have beautiful people around. :) And i am sure that my baby is also thankful to have both family sides yang sangat loving dan helpful :)