Salam..
yes, sebagai manusia... kita kena tau mana satu nak diutamakan... and to create a list of things to be prioritised is not easy task... and I, too have to admit this as well...
I have not been blogging for almost 2 months,... though there just many things that I wish to share here...
True of what some people believe in... many things can happen in so little time...
So, how has everybody doing? is everything good?
As for me, I learnt that patience is very important in dealing with everyday life.. kan? :)
Well, hope to spam more with my upcoming post :D
Live life the fullest, Love like there's no tomorrow, Learn as much as you could, Laugh though you need to shed the tears.
Sunday, November 9, 2014
Wednesday, September 3, 2014
Smile Smile Goat (Part I)
Hi....
Have you heard the Malay sayings of "Senyum Senyum Kambing" ? Ha... me myself pun tak pernah la pulak nak perhatikan seekor kambing senyum macam mana sedangkan muka dia bagi i memang 'toya' memanjang...
Anyway, this post is not regarding me describing how does a goat smile and even what are the steps that one needed to smile like a goat. No!!!!!! this is not about it... but this is related to what's happening around us... how we perceive things... okay, i will give examples di bawah yang akan membawa kepada senyum senyum kambing...
Situation 1:
Kiah : Eh, cantiknya handbag kau Mon!
Maimon : Eh, thank you. Ala, you pun boleh beli la dear.
Kiah : I ni mana la ada duit...
*beberapa bulan kemudian*
Maimon : Wah. Kiah. Ni bag baru ni. Latest design baru ni.
Kiah : Eh, biasa je la. Lagipun i mana ada duit nak beli mahal mahal
--> Dalam situasi ni, Kiah propa sangat sebab bag dia sebenarnya lebih mahal dari Maimon.. jadi situasi "Takde duit laa" tu benda yang sangat common.. memang kau takde duit la sangat, tapi berjoli sakan, beli bag baru. beli baju raya va va voom.. hado pulak kan?
Situation 2
Gayah : Jom teman aku tengok wayang nak?
Limah : Eh, katanya kau nak keluar dengan Leman?
Gayah : Ah, nyampah la. Asyik berkepit denqgan Markonah je. Kita ni dia lupa kan.
Limah: Aik? Jealous pulak? Sejak bila tau jealous? Kata takde perasaaan kat Leman? *garu kepala jap*
Gayah : Ape kau cakap ni labu? Aku dengan Leman tu kawan je lah... Si Markonah tu yang tergedik gedik macam ulat beluncas... sibuk nak kat Leman!
Limah: Ye ke? Kau ni kalu ye pun tanya la dulu.. tak baik tuduh tuduh.. buatnya besok kau tau perkara sebenar baru kau tau.
Gayah: Eleh, kalau dah rapat cenggitu kan ke ada something? sudah la, tak payah nak sejukkan hati aku... dah la, malas nak sebut nama Markonah tu... menyirap!
*Setahun kemudian*
Limah jenjalan kat one of the va va voom shopping mall kat kay elle, ternampak la si Gayah dengan Markonah.
Limah: Gayahhh.. buat apa kat sini?
Gayah ; Eh, Limah. errr... takde, saje je teman Markonah shopping.. kebetulan kami tak kerja hari ni.. hihihi
--> So sekarang ni macamana? pernah tak dengar orang cakap... tak elok benci benci, nanti sayang....ingat lah ye, barangkali benda yang kita tidak suka boleh jadi barang yang terbaik dalam hidup kita... laaaaa ni, bukan barang je.. orang pun leh pakai konsep sama... faham ka? jadi toksah nak benci bagai la nokkk
Situation 3
Leha : I olls happy sangat sebab laki I olls bawak I olls pergi makan kat Tomato you olls!
Jah : Ha? Tomato? Kat ne tu?
Leha : ala..kat Va Va Voom Mall... sedap sangat tau... pergi la makan sana!
Jah : kau tu senang la cakap...aku mana reti.. aku orang kampung....
--> Ni la perangai masa kini orang melayu... suka benaw pakai ayat "Aku orang kampung" tu.. so the very one you know! Zaman sekarang ni, jangan la nak fe feeling kampung sangat.... siapa kata orang kampung tak boleh makan tempat mahal mahal? InshaaAllah, kalau dah tertulis rezeki tu, pasti ada... ni semua kat tangan Yang Maha Esa... so, statement 'aku orang kampung' tu dah boleh campak... sebab ramai je orang kampung berjaya dan tak mundur... blerghhh
Situation 4
Isteri: Bang, nanti balik tolong belikan sikit buah ye.
Suami: Buah apa lak?
Isteri: apa apa yang best la... rasa macam panas pulak hari ni...
*bila suami sampai rumah*
Isteri: Lahhh...apa abang beli ni ?
Suami: buah la...awak kata awak nak buah?
Isteri: Abang ni... saya nak buah pear.. kenapa beli apple?
Suami: Awak ni.... kang buat apple tu jugak jadi accessories tudung awak.. baru je tadi kata apa apa yang best... saya beli la buah apple..apple pun best apa? tu yang awak pakai macbook. ipad la bagai... kan ke apple tu?
--> Ha... ni lagi satu lah masalah normal suami isteri.... wahai isteri isteri semua (termasuklah diriku), oh juga kepada kawan kawan yang belum berumah tangga, tolong lah fahami bahawasanya golongan suami sangat lurus.... jangan kata buah, kalau kita kata beli daun pandan, boleh jadi sebab tak tahu banyak mana...satu pokok dia bagi... pakej sekali lah dengan kerengga semua.. haha :)
Jadi.. I rasa buat masa ni cukup la some situations yang sebenarnya memang boleh buat kita senyum sorang sorang... do u guys have any experience on this?
Well, happy reading and I just can't wait to update more *ok, aku tau ayat aku macam basi :)*
Have you heard the Malay sayings of "Senyum Senyum Kambing" ? Ha... me myself pun tak pernah la pulak nak perhatikan seekor kambing senyum macam mana sedangkan muka dia bagi i memang 'toya' memanjang...
Anyway, this post is not regarding me describing how does a goat smile and even what are the steps that one needed to smile like a goat. No!!!!!! this is not about it... but this is related to what's happening around us... how we perceive things... okay, i will give examples di bawah yang akan membawa kepada senyum senyum kambing...
Situation 1:
Kiah : Eh, cantiknya handbag kau Mon!
Maimon : Eh, thank you. Ala, you pun boleh beli la dear.
Kiah : I ni mana la ada duit...
*beberapa bulan kemudian*
Maimon : Wah. Kiah. Ni bag baru ni. Latest design baru ni.
Kiah : Eh, biasa je la. Lagipun i mana ada duit nak beli mahal mahal
--> Dalam situasi ni, Kiah propa sangat sebab bag dia sebenarnya lebih mahal dari Maimon.. jadi situasi "Takde duit laa" tu benda yang sangat common.. memang kau takde duit la sangat, tapi berjoli sakan, beli bag baru. beli baju raya va va voom.. hado pulak kan?
Situation 2
Gayah : Jom teman aku tengok wayang nak?
Limah : Eh, katanya kau nak keluar dengan Leman?
Gayah : Ah, nyampah la. Asyik berkepit denqgan Markonah je. Kita ni dia lupa kan.
Limah: Aik? Jealous pulak? Sejak bila tau jealous? Kata takde perasaaan kat Leman? *garu kepala jap*
Gayah : Ape kau cakap ni labu? Aku dengan Leman tu kawan je lah... Si Markonah tu yang tergedik gedik macam ulat beluncas... sibuk nak kat Leman!
Limah: Ye ke? Kau ni kalu ye pun tanya la dulu.. tak baik tuduh tuduh.. buatnya besok kau tau perkara sebenar baru kau tau.
Gayah: Eleh, kalau dah rapat cenggitu kan ke ada something? sudah la, tak payah nak sejukkan hati aku... dah la, malas nak sebut nama Markonah tu... menyirap!
*Setahun kemudian*
Limah jenjalan kat one of the va va voom shopping mall kat kay elle, ternampak la si Gayah dengan Markonah.
Limah: Gayahhh.. buat apa kat sini?
Gayah ; Eh, Limah. errr... takde, saje je teman Markonah shopping.. kebetulan kami tak kerja hari ni.. hihihi
--> So sekarang ni macamana? pernah tak dengar orang cakap... tak elok benci benci, nanti sayang....ingat lah ye, barangkali benda yang kita tidak suka boleh jadi barang yang terbaik dalam hidup kita... laaaaa ni, bukan barang je.. orang pun leh pakai konsep sama... faham ka? jadi toksah nak benci bagai la nokkk
Situation 3
Leha : I olls happy sangat sebab laki I olls bawak I olls pergi makan kat Tomato you olls!
Jah : Ha? Tomato? Kat ne tu?
Leha : ala..kat Va Va Voom Mall... sedap sangat tau... pergi la makan sana!
Jah : kau tu senang la cakap...aku mana reti.. aku orang kampung....
--> Ni la perangai masa kini orang melayu... suka benaw pakai ayat "Aku orang kampung" tu.. so the very one you know! Zaman sekarang ni, jangan la nak fe feeling kampung sangat.... siapa kata orang kampung tak boleh makan tempat mahal mahal? InshaaAllah, kalau dah tertulis rezeki tu, pasti ada... ni semua kat tangan Yang Maha Esa... so, statement 'aku orang kampung' tu dah boleh campak... sebab ramai je orang kampung berjaya dan tak mundur... blerghhh
Situation 4
Isteri: Bang, nanti balik tolong belikan sikit buah ye.
Suami: Buah apa lak?
Isteri: apa apa yang best la... rasa macam panas pulak hari ni...
*bila suami sampai rumah*
Isteri: Lahhh...apa abang beli ni ?
Suami: buah la...awak kata awak nak buah?
Isteri: Abang ni... saya nak buah pear.. kenapa beli apple?
Suami: Awak ni.... kang buat apple tu jugak jadi accessories tudung awak.. baru je tadi kata apa apa yang best... saya beli la buah apple..apple pun best apa? tu yang awak pakai macbook. ipad la bagai... kan ke apple tu?
--> Ha... ni lagi satu lah masalah normal suami isteri.... wahai isteri isteri semua (termasuklah diriku), oh juga kepada kawan kawan yang belum berumah tangga, tolong lah fahami bahawasanya golongan suami sangat lurus.... jangan kata buah, kalau kita kata beli daun pandan, boleh jadi sebab tak tahu banyak mana...satu pokok dia bagi... pakej sekali lah dengan kerengga semua.. haha :)
Jadi.. I rasa buat masa ni cukup la some situations yang sebenarnya memang boleh buat kita senyum sorang sorang... do u guys have any experience on this?
Well, happy reading and I just can't wait to update more *ok, aku tau ayat aku macam basi :)*
Wednesday, August 13, 2014
Updating the Updates to Keep you Updated
Olla!
I guess I lupakan dulu niat pasal the new blog :D
Baik stick to this blog terus... haha! soon to be shared jugak kan?
Firstly, Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua umat Islam :) mesti semua tengah seronok and masih in Raya mood lagi kan? As for me, I am thankful that I still have the chance to celebrate eid with all the people around me... I feel so loved :)
Anyway, I learnt that things are needed to be appreciated as much as it should be.. sometimes we tend to sulk and sigh when things happen but always forget to see how it can actually teach us to be a better individual kan?
For example --> me, myself. I have a job now and this is what I've always wanted to do... tapi sebab other things yang should not really be my concern, I senang rasa macam nak cari kerja lain... But, I tend to forgot how hard other people strive to get a job while me? I already have a job and yet whining about that I need to learn to tolerate? Hmm..
This is so life and manusia... common people la kan.. never never enough of things given to them... kan?
But this has really open my eyes to see that there are more unfortunate people out there and I should be grateful for things...
Therefore, say Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah :)
Sunday, August 3, 2014
A new blog
Hi semua :)
Rindu sangat nak berblogging..
How have you guys been doing? :)
I hope everyone is having a good raya and holidays for those who are not celebrating ;)
Anyway, salam aidilfitri to all of the readers who always come and pay a visit to my blog.. :)
InshaaAllah a new blog is coming :) or tengok la macamanaaaaa :)
Monday, July 21, 2014
Ramadhan 2014
Salam Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat :)
I hope that it is not too late for me to share and wish everyone a warm Ramadhan greetings...
So, pejam celik pejam celik kita dah masuk 10 ramadhan terakhir.. i'm sure by now semua orang pun dah mula buat last minute shopping raya, masjid dipenuhi dengan muslimin dan muslimat untuk beribadah di bulan yang mulia ini, serta mood orang kat office pun dah tak berapa nak bekerja sangat la ek!
I am just thankful sebab masih berpeluang untuk menyambut Ramadhan kali ini... InshaaAllah, nanti i will update more ya..
Truly, I miss my blogging life :)
I hope that it is not too late for me to share and wish everyone a warm Ramadhan greetings...
So, pejam celik pejam celik kita dah masuk 10 ramadhan terakhir.. i'm sure by now semua orang pun dah mula buat last minute shopping raya, masjid dipenuhi dengan muslimin dan muslimat untuk beribadah di bulan yang mulia ini, serta mood orang kat office pun dah tak berapa nak bekerja sangat la ek!
I am just thankful sebab masih berpeluang untuk menyambut Ramadhan kali ini... InshaaAllah, nanti i will update more ya..
Truly, I miss my blogging life :)
Thursday, June 19, 2014
Done with First Semester :)
As you all know, I am working plus studying at the same time..
Well, there are just too many things that I had to go through- not to mention only me, but I guess all of my classmates in the class had went through things as well, it just depends on how they did it yawww.
So there goes.. Three subjects in a semester is a definite not easy.. Sometimes I do think that it's easy, but when I got to see the marks and all.. Haaa.. Ketap bibir chuolls!
Anyway, it was a memorable journey that I will always remember.. Endless night completing assignments, anoyying skme friends to ask for info just because you didn't pay much attention in class (saya tau saya jahat) muahaha.. And you just name it all here..
Alhamdulillah, all is completed. Most importantly is to just wait for the results. Huhu. That scare me
Really!
Wednesday, June 18, 2014
Happy Belated Birthday Mama!
Happy Birthday Mom.
You deserve to be happy.
You deserve the happiness.
You are just my everything that I always look up to :)
Subscribe to:
Posts (Atom)



