Monday, January 20, 2014

Sedari Diri Please..

Salam Semua, pernah tak terfikir kenapa kita susah nak dapat apa kita nak?

Benda mcm ni semua terpulang pada diri kita balik.. Biasa la.. Pi mai, Pi Mai.. Tang tu jugak ye? 

Sometimes kita sebagai manusia ni selalu terpikir.. Why did I not get this? Why am i not as fortunate as them and all? And haih..kalau nak cakap pasal benda ni.. Rasanya 10k soalan pun tak terjawab tau.. 

Kita selalu tanya "Kenapa?" Atau kita selalu mula dengan ayat "Kalau Lah...".. Tapi pernah tak kita betul betul duduk dan fikir.. Cukup ke usaha yang diusahakan? Adakah benar percakapan ku? Adakah betul tindakan ku?

Bukan apa.. Kejayaan seseorang, jatuh naik seseorang, jodoh dan ajal seseorang memang sudah pun ditentukan oleh allah SWT, dan kita hanya perlu bertawakkal.. Tapi, bertawakkal perlu la bersepadu dengan usaha, ye dak? Betul tak apa mak cik cakap ni? 

I guess this is all the norm that we have with us.. Percaya atau tak, kita ni hanyalah kerdil.. Tapi tu lah, kedekut and tamak.. Allah dah bagi banyak ni, kita nak banyak lagi.. Tapi, adakah kita sebenarnya bersyukur bahawa sekuranf kurangnya, hidup kita tak macam orang lain.. Berperang, uzur, kebuluran?

Pesan Mak Cik satu je.. Bersyukur.. Ucapkan Alhamdulillah.. Dalam bab rezeki ni semua, memang kita kena usaha sebaik mungkin.. Namun, ingat ye kawan kawan..
"Janganlah kita meminta minta jika tak diberi, janganlah menolak jika diberi".. Dalam erti kata lain, bersyukur dengan apa yang ada.. :) 

After all, is it so difficult to just say this daily:- "Alhamdulillah".. :)

Think about it ya..
Not only for you, but this is also for me :) 

No comments:

Post a Comment